joi, 10 iunie 2010

Prima galaxie - M51

     Noaptea de 14 mai 2010. Prima galaxie descoperita.
     Pe cer palcuri de nori. La 2 si jumatate noaptea  cand cerul  s-a luminat complet, am avut noroc incat in mai putin de 5 minute am gasit o galaxie pe care o cautasem de mai multe ori in ultima luna. Am fotografiat-o pana dimineata; peste 60 de fotografii cu expuneri de 30 de secunde fiecare. La final  examinate cu atentie: 6 reusite 54 gresite - 10% randament.
      Cele 6 poze le-am suprapus cu ajutorul unui program pentru a marii contrastul fotografiei finale, care trebuie apoi editata in photoshop pentru a elimina pe cat posibil culoarea  atmosferei, nuanta data de iluminatul stradal, dar si erorile date de senzorul aparatului foto. Rezultatul  a fost  mult peste asteptarile mele.

      Galaxia Whirlpool (Vartej) M51 si galaxia NGC 5195 din constelatia Canes Venatici sunt unul dintre cele mai faimoase cupluri de galaxii. Acestea interactioneaza gravitational una cu cealalta, spre marele nostru noroc, deoarece interactiunea celor doua galaxi este motivul pentru care structura spirala a galaxiei Vartej (cea din stanga) este asa de evidenta. Intr-un final peste cateva milioane de ani prin unirea celor 2 galaxi va rezulta o galaxie mai mare.
      Distanta pana la aceaste galaxii nu este stiuta cu certitudine, valoarea estimata variind inte 20 si 31 de milioane de ani lumina. Cu alte cuvinte o vedem asa cum arata acum 30 de milioane de ani. Are 70.000 de ani lumina in diametru fiind  putin mai mica decat galaxia noastra ce are 100.000 de ani lumina diametru.
       Setup: Eq5, Newton 200mm f5, Canon 1000D fara ghidaj. Aceasta poza e facuta  prin suprapunerea a 20 poze cu expuneri de 30-124 de secunde. Timp total de expunere 21 minute si 34 secunde. Pozele sunt facute pe 14 mai si 8 iunie 2010. La final am editat-o in Photoshop.

Salut