duminică, 2 decembrie 2018

Nebuloasa Valului

      Aflata la 1500 de ani lumina distanta de noi, nebuloasa Valul este rezultatul exploziei unei supernove acum aproximativ 5000 de ani. Desi steaua a fost distrusa, norul de praf si gaze rezultat in urma exploziei face un veritabil spectacol cosmic. Unda de soc si gazele expulzate se deplaseaza cu o viteza incredibila (1,4 mil km/ora) si comprima gazele stationare din spatiul interstelar ionizandu-le si pe acestea, ele stralucind in culori superbe din spectrul vizibil. Cu o dimensiune de 8o de ani lumina, nebuloasa ocupa o arie cu diametrul de 3 grade pe cerul noptii, in constelatia Lebada.




 
      Am facut aceste capturi, pe parcursul a doua luni, intre 20 iunie - 19 august 2018 si spre deosebire de captura din 2017 ce cuprindea doar o parte a acestei nebuloase, acum folosid un senzor CCD mai mare, am reusit sa incadrez intr-un singur panou aproape toata nebuloasa. Am fost nevoit sa incep capturile destul de tarziu datorita unui cires ce obtura o parte mare din orizontul estic ( pana la 60 de grade altitudine), asa incat in luna iunie, o ora de captura pe noapte era tot ceea ce puteam spera. Mi-am propus ca aceasta sa fie una ultima data cand abordez aceasta tinta si din acest motiv, sa incerc sa capturez aproximativ 15 ore pentru Hidrogen si inca 15 ore pentru Oxigen. Insa vremea a fost foarte buna in aceasta vara si mi-a permis (nesperat) sa achizitionez inca 15h si pentru canalul de Sulf. Este prima data cand am ocazia sa lucrez cu filtrele de banda ingusta pe 3 canale si totodata cand pentru o imagine am depasit limita de 45 ore capturate. Este prima dintre capturile mele ce nu are defecte, stele alungite, reflexii, etc,  asa ca asteptarile mele pentru aceasta imagine au fost mari.





        Privind in urma cele 2 imagini rezultate, remarc cu bucurie ca aceastea sunt de departe, cele mai clare dintre toate imaginile de pana acum, cu procesarea cea mai atenta si mai curata. Cele doua versiuni sunt rezultatul compunerii celor 3 canale in modul in care ochiul nostru ar vedea aceasta nebuloasa daca ar avea o sensibilitate mai mare (varianta a doua) si in paleta Hubble: Sulful - rosu, Hidrogenul - verde si Oxigenul - albastru. Desi paleta Hubble, cea in culori false nu este in concordanta cu culorile reale ale nebuloasei, este utila in evidentierea distributiei gazelor.

       Sistem: DDM 60, FSQ85, Moravian G3 16200, Astrodon Ha, O3 si S2, fara ghidaj.   Expuneri : 92x30' cumuland un total de 46 ore.
Salut





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu